• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää sisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin
  • Hyppää alatunnisteeseen

Kansanedustaja Kari Uotila

  • Facebook
  • Twitter
  • Uotu
  • Eduskuntatyö
  • Kirjoituksia
  • Kuvia
  • Yhteystiedot

Kansanvalta säilyy ja ilmastonmuutos otetaan vakavasti

28.02.2018 : kariuotila

Kansanedustaja Kari Uotila (vas) on tyytyväinen liikenneministeri Anne Bernerin (kesk) johtaman parlamentaarisen liikenneverkkotyöryhmän työskentelyyn. Työryhmä julkisti loppuraporttinsa tänään, ja Uotilan mukaan sitkeä yhteistyö mahdollisti pitkäjänteisen työn ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja liikenneverkon rahoituksen turvaamiseksi.

Työryhmässä Uotila korosti demokraattista päätöksentekoa sekä kevyen liikenteen ja joukkoliikenteen roolia.
– Vasemmistoliitolle oli koko ajan tärkeää, että kansanvalta säilyy ja ilmastonmuutos otetaan vakavasti. Vaikka yksittäisten liikennehankkeiden rahoitus nyt mahdollisestaan myös yhtiömuotoisella toteutuksella, säilyvät eduskunnan päätös- ja budjettivalta, kun 12-vuotinen liikennejärjestelmäsuunnitelma tuodaan selontekona eduskuntaan, Uotila sanoo.

Haasteena Uotila pitää päätösten toteutumista seuraavan vaalikauden alussa.
– Tarvittava määrärahatason nosto sekä sinänsä tervetullut ja järkevä väylähankkeiden kokonaisrahoitusmalli luovat väistämättä suuria taloudellisia paineita kehyskauden ensimmäisille vuosille. Kun samassa korissa ovat koulutus, terveys, turvallisuus ja muut hyvinvointiyhteiskunnan peruspilarit, voi olla vaikea ohjata riittävästi rahaa liikenteeseen. Onkin tärkeää pitää mielessä kokonaisuus ja nähdä yhtä vuotta ja yhtä vaalikautta pidemmälle.

– Toivottavasti seuraava hallitus ja eduskunta sitoutuvat toteuttamaan kunnianhimoiset ilmastotavoitteet ja vähentävät korjausvelkaa. On hyvä, että pitkäjänteisen liikennejärjestelmäsuunnitelman parlamentaarinen valmistelu aloitetaan jo tällä vaalikaudella ja jatketaan seuraavalla.

Vasemmistoliitto on ehdottanut ruuhkamaksujen käyttöönottoa suurille kaupunkiseuduille, jotta ilmastopäästöt vähentyisivät joukkoliikenteen osuuden kasvaessa, ja myös muun autoliikenteen sujuvuus parantuisi. Työryhmä päätti kuitenkin olla ottamatta lainkaan kantaa liikenteen verotukseen ja maksuihin.
– On välttämätöntä, että lähitulevaisuudessa saadaan myös ruuhkamaksut keinovalikoimaan. Ei ole oikein, jos liikkuminen kallistuu vain siellä, missä oman auton käyttö on välttämätöntä. Siksi kaupunkeihin tarvitaan ruuhkamaksut, jotka ohjaavat liikkumista joukkoliikenteeseen, Uotila sanoo.

Lisätietoja: Kari Uotila  050 512 3031

Lue myös:

  • Josse tulee
  • Tasa-arvolain koskettava kaikkia yhteiskunnan alueita
  • Kiky kyykyttää
  • Helsingin kuntavaalista Arhinmäen ja Haataisen välinen vasemmiston esivaali

Kategoriassa: Yleinen

Ensisijainen sivupalkki

vasemmisto

Viimeisimmät artikkelit

  • Tasa-arvolain koskettava kaikkia yhteiskunnan alueita
  • Kansanvalta säilyy ja ilmastonmuutos otetaan vakavasti
  • Kaupungintalon ja valtuustotalon säilyttämisen ja korjaamisen puolesta
  • Espoon luovuttava terveyskeskusmaksuista

RSS Kansan Uutiset

  • 20 vuotta sitten: Claes Anderssonin väliaikaiset jäähyväiset
  • Lukijoilta: Mielipide: Ovatko lapset eriarvoisia?
  • Mike Pohjola: Kärpänen ja härkänen

Footer

Arkistot

  • marraskuu 2018
  • helmikuu 2018
  • tammikuu 2018
  • lokakuu 2017
  • elokuu 2017
  • kesäkuu 2017
  • maaliskuu 2017

Avainsanat

Espoo Helsinki joukkoliikenne kiky kilpailukykysopimus kuntavaalit länsimetro metro palkansaajat pormestari talous työllisyys vasemmisto

© Copyright 2019 - www.vas.fi